Skogen vår har mer enn tredoblet seg på hundre år

Authored by forskning.no and submitted by TheArcticBeyond
image for Skogen vår har mer enn tredoblet seg på hundre år

Norge har nå mer enn en milliard kubikkmeter trestamme, kommer det beskjed om fra Landskogtakseringen og SSB.

Det er altså en 10 prosent økning bare de siste ti årene. Og en voldsom økning om vi ser rundt hundre år bakover.

Få land i verden har så god oversikt over skogen sin som Norge.

Med Landskogtakseringen fra 1919 ble vi først i verden til å begynne å overvåke skogen på nasjonalt nivå.

Slik har antallet kubikkmeter trær økt siden 1933. (Data og grafikk: Landskogtakseringen/SSB)

Siden den gang har skog og andre arealer i hele landet blitt undersøkt ti ganger. Den 11. runden med taksering er nå i gang.

En viktig årsak til at skogen har vokst så voldsomt de siste årene, er at det på 1960-tallet ble plantet nesten 100 millioner grantrær i Norge. Mye planting ble gjort av skolebarn.

Denne skogen har vokst mye de siste tiårene og er nå blitt voksen.

Men dette er ikke hele forklaringen.

– Vi har også hatt veldig gode vekstforhold for skogen de siste 10-20 årene. Det har vært høyere temperaturer og lengre somre, sier Rasmus Astrup til forskning.no. Han er forskningssjef hos NIBIO i Ås.

– Økt mengde CO 2 i lufta kan også ha en effekt.

– Men hvilke faktorer som betyr hvor mye, er vanskelig å fastslå sikkert.

De siste fem årene har forskerne sett at økningen i skogvolumet har gått saktere enn tidligere.

Rasmus Astrup kaller det et trendskifte i utviklingen av skogen.

Antallet trær som får en naturlig død, har økt kraftig i den norske skogen de siste årene. (Foto: Gorm Kallestad/NTB)

– Norsk skog er i ferd med å bli eldre. Vi har de siste årene fått en sterk økning i mortalitet, spesielt for gran.

– Mindre økning skyldes også at mye plantet norsk skog nå er kommet i hogstmoden alder og blir hogd.

Astrup understreker at skogen er et sted hvor vi må ha lange perspektiver.

Historiske hendelser – som den omfattende hugsten på 1800-tallet – fikk store konsekvenser for skogen. Det samme fikk en offensiv norsk skogpolitikk med mye nyplanting etter krigen.

Slik har utviklingen i den norske skogen vært siden 1919. Skogvolumet har mer enn tredoblet seg (mørkeblå). Hogsten har lenge vært nokså jevn (gul), men den har økt de siste årene. Tilveksten (rød) i skogen er blitt mindre de siste åene. (Data og figur fra Breidenbach m.fl. 2024 /Landskogtakseringen/NIBIO)

Til sammen er drøye 4 prosent av det som regnes som produktiv skog – skog hvor det kunne ha blitt hugd trær – nå vernet i Norge.

Økt hogst, økende antall døde trær og mer gammel skog, gjør at opptaket av klimagasser i den norske skogen har gått ned de siste årene.

Norge slapp ut innpå 47 millioner tonn CO 2 (CO 2 -ekvivalenter) i 2023. Av dette ble rundt 18 millioner tonn tatt opp av norske skoger.

SSB: «Stående skogvolum har passert 1 milliard kubikkmeter», 30. august 2024

NIBIO: «Store endringer i utviklingstrenden for norsk granskog», 6. februar 2024

Energi og klima: «Hva er det som skjer med skogen vår?», 21. mai 2024

senapnisse on August 30th, 2024 at 16:59 UTC »

The forest industry in Sweden keeps posting similar diagrams that starts around 1920 and 1930 but what they don't show is the extremely large cutting taking place around 1850 to 1920. They cut away all the old big trees. If the diagrams where to start at 1850 instead, they would show that we have not yet reached up to the 1850 level. I suspect something similar goes on in Norway. They make it look good by playing with statistics. This is not uplifting news. This is fake.

MDK1980 on August 30th, 2024 at 16:17 UTC »

Don't recall which country it was (could even have been Norway), but the rapid increase in the number of trees was directly attributed to shipping. They planted them so that in a hundred years they'd have enough wood for ships, but because the industrial revolution happened, they no longer needed them.

KnownMonk on August 30th, 2024 at 14:20 UTC »

It's partly because of a invasive species called sitka spruce. The spruce is illegal without special permit to plant because it grows so fast it makes it difficult for native species to thrive.